اتوبوس ولوو B9 برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ وارد بازار ایران شد و توانست رقابت تنگاتنگی با اتوبوسهای اسکانیا مارال داشته باشد. این اتوبوس محصول شناختهشده شرکت رانیران است که از شرکتهای فعال در حوزه تولید اتوبوس در ایران به شمار میروند. طول اتاقهای این اتوبوس ۱۲.۵ متر بود و ظرفیت وی آی پی آن ۲۵ نفر است، اما در حالت عادی ظرفیت این اتوبوس به ۴۴ نفر نیز میرسد.
از نظر زیبایی میتوان گفت اتوبوس ولوو B9 حالت بسیار زیبایی دارد و این به دلیل شیشهها و نحوه قرارگیری آنها است. مانند انواع دیگر اتوبوسهای ولوو، صندلیهای ولوو B9 بسیار راحت هستند و بهگونهای طراحیشدهاند که مسافرین بدون احساس خستگی به مدت چندین ساعت روی آنها بنشیند. این اتوبوس دارای سیستم گرمایشی سرمایشی قدرتمندی است که میتواند در فصلهای گرم و سرد سال بسیار موثر عمل کند.
اتوبوس ولوو B9 در بازار ایران در دو مدل ۹۷۰۰ و ۹۹۰۰ وجود دارد و به علت هندلینگ مناسب، گیربکس پیشرفته، پایداری بالا و… توانسته نظرات مثبتی از سوی رانندگان دریافت کند. یکی از ویژگیهای مثبت این اتوبوس موتور آن است. موتور ولوو B9 شش سیلندر است و حجم آن به ۲۴۰۰ سیسی میرسد و مجهز به توربو شارژر و اینترکولر است. حداکثر قدرت این موتور ۳۸۰ اسب بخار در ۱۹۳۰ در دقیقه است و گشتاور آن نیز ۱۷۴۰ نیوتن متر است. از جمله ویژگیهای فنی این اتوبوس میتوان به ميزان آلايندگی مطابق با استاندارد یورو ۳، کنترل سوخت الکترونيکی EMS2, عملکرد پروانه رادياتور هيدروليکی با مخزن، خنک کن جداگانه روغن، کنترل الکترونيکی دور فن، قابليت ترمز موتور و… اشاره کرد.
یکی دیگر از اتوبوس های پر طرفدار شرکت ولوو که توسط رانیران در ایران تولید شده است، اتوبوس ولوو B۹R می باشد. این مدل به دلیل داشتن امکانات ایمنی بسیار بالا و همچنین داشتن امکانات بسیار زیاد نسبت به مدل خود توانسته است از زمان ورود و عرضه به بازار ایران توسط شرکت رانیران فروش خوبی را داشته باشد به دلیل داشتن قیمتی مناسب، امروزه به عنوان یکی از بهترین اتوبوس های بین شهری برای داخل کشور محسوب میشود. از تولید و عرضه این سری به بازار ایران سال ها میگذرد. زمان عرضه آن توسط شرکت رانیران که یکی از مونتاژ کنندگان شرکت ولوو در ایران بوده است سال ۱۳۸۷ میباشد، که موتور آن با توجه به استاندارد های آلایندگی زمان خود طراحی شده بود و دارای استاندارد یورو ۳ میباشد. ظرفیت مدل VIP این خودرو ۱+۱+۲۵ نفر است و مدل معمولی این خودرو دارای ۱+۱+۴۴ صندلی و مدل های قدیمی آن دارای ۱+۱+۴۷ صندلی می باشد.
شركت رانیران كه سازنده اتوبوس ولوو B۹R می باشد پس از توقف خط تولید مدل TX با جهشی به عقب و انتخاب پلتفرم های مجهز به پیشرانه های ضعیف تر، شاسی B۹R را جهت تولید در ایران مناسب دید و با بهره گیری از اتاق مورد استفاده در مدل قبلی اش و نیز انتخاب گیربكس پیشرفته و معروف I-Shift، مدلی جدیدی با نام B۹R را خلق و روانه بازار كرد، تا قدری سهم از دست رفته خود را از بازار اتوبوس های بین شهری را كه روزی در قبضه خود داشت، بدست آورد. شرکت رانیران امروزه در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش اتوبوس های مسافری ولوو فعالیت دارد و تمرکز خود را بیشتر به سمت این کار برده است، اما هنوز هم محصولات قدیمی شرکت ولوو را مانند مدل B۹R با سفارش قبلی برای مشتریان خود فراهم می کند. استفاده از روش رنگ آمیزی دو رنگی و طرح های گرافیكی بوسیله شبرنگ بر روی بدنه از جمله خلاقیت هایی بودند كه سازنده به آن روی آورد. ناگفته نماند كه عدم جذابیت ظاهری مدل های اولیه و حضور قدرمند رقبا مانع از موفقیت چشمگیر این مدل شد؛ ولی پس از چند سال از حضور آن نقایص ظاهری آن رفته رفته از بین رفتند تا اینكه امروز شاهد حضور پر رنگتر این مدل در پایانه های مسافربری و جاده های كشور باشیم. از جمله اصلاحات صورت گرفته اضافه كردن قسمتی بر روی سقف جهت افزایش ارتفاع قسمت جلو، تعویض درب جلو با نمونه اصلاح شده، اضافه كردن جعبه های كوچكی بر روی چرخ های جلو، تعویض شیشه عقب و اصلاحاتی جزئی در این قسمت می باشد. با نگاهی به اعداد و ارقام مندج در جدول مشخصات در می یابیم كه پیشرانه D۹B علیرغم داشتن جثه ای كوچك، با داشتن ۳۸۰ اسب بخار توان به خوبی از پس انجام وظایف خود بر می آید، توانی كه نشان از تكنولوژی نهفته مورد استفاده در این پیشرانه جمع و جور دارد.
طول اتاق اتوبوس ولوو BR۹ تقریبا ۱۲,۵متر است و ظاهری زیبا دارد. به علت شیشه ها و نحوه قرارگیری آنها صندلی های این اتوبوس جزو راحت ترین و موفق ترین صندلی هاست؛ دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی قوی و در نهایت خاطره قشنگی بر ذهن مسافران ثبت میکند. ولوو B۹R در دو تیپ ۹۹۰۰ و ۹۷۰۰ در بازار کشورمان حضور دارد و نام گذاری اصلی این خودرو نیز به همان صورت است. با وجود آنکه ولوو B۹R نسبت به مدل های قبلی آن یعنیB۱۲B TX و B۷R، پیشرانه کوچکتری دارد، لذا قدرت و گشتاور کمتری تولید می کند. به واسطه سواری راحت، هندلینگ مناسب، پایداری بالا و گیربکس پیشرفته توانست مد نظر رانندگان قرار بگیرد. موتور خودرو شش سیلندر و چهار زمانه است و حجم مفید آن به ۹۴۰۰ سی سی می رسد. این پیشرانه مجهز به ﺗﻮﺭﺑﻮ ﺷﺎﺭﮊ ﻭ ﺍﯾﻨﺘﺮ ﮐﻮﻟﺮ بوده و حداکثر قدرت آن، ۳۸۰ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﺩﺭ ۱۹۰۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﯿﻘﻪ و ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ آن نیز ۱۷۴۰ ﻧﯿﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﯿﻘﻪ می باشد.
سیستم تهویه مطبوع اتوبوس ولوو B۹R از نوع SPHEROS می باشد كه از توان برودتی خوبی در تابستان برخوردار است. در اقدامی جدید ادوات كنترل دمای فضای كار راننده و دمای كل كابین در هم ادغام شده اند و همگی در دستگاه كنترل جدید و پیشرفته SPHEROS بر روی داشبورد گردهم آمده اند. وجود سیستم بخاری در جا جهت كابین استراحت راننده نیز از دیگر نكات مثبت است. نوع VIP اتوبوس ولوو B۹R دارای رنگ یكنواختی در تمام نقاط بدنه می باشد و بر خلاف نمونه های معمولی كه سپرهای جلو و عقب، حاشیه شیشه ها و اطراف گلگیر ها به رنگ دیگری در آمده اند، دارای سادگی بیشتری می باشد كه مالك اتوبوس بر اساس اجبارهای شركت مسافربری مربوطه مدل ساده رنگ آمیزی را سفارش داده است. نكته بسیار مثبت دیگری كه اتوبوس ولوو B۹R تا حد زیادی موفقیت خود را مرهون آن می باشد، بهره گیری از جعبه دنده معروف و كارآمد اتوماتیك I-Shift ولوو می باشد كه اهرم زیبای آن در كنار صندلی راننده جا خوش كرده است. این جعبه دنده با داشتن ۱۲ دنده جلو و به لطف حذف كلاچ، تعویض دنده نرم و فاقد هرگونه سرو صدا و ضربه را فراهم می آورد كه این امر در راحتی راننده و مسافر نقش بسزایی دارد و تا حد زیادی در مصرف بهینه سوخت و افزایش عمر قطعات مهمی از پیشرانه همچون توربو شارژر نقش مثبت دارد. وجود شیشه بالابر برقی راننده و گرم كن آن نیز از موارد قابل تحسین است.