شرکت اسکانیا
شرکت عقاب افشان نماینده انحصاری مونتاژ اتوبوس های شرکت اسکانیا در ایران است. این شرکت در سال 1381 در سمنان تاسیس شد. شرکت عقاب افشان همچنین نماینده فروش موتورهای دیزلی شرکت اسکانیا در ایران نیز هست. شرکت عقاب افشان یکی از بزرگترین شرکت های سازنده اتوبوس در ایران است. عقاب افشان محصولات خود را با استاندارد یورو 4 وارد بازار می کند.
از محصولات شرکت عقاب افشان می توان به اتوبوس های شهری، اتوبوس های بین شهری،
سری کلاسیک، اسکانیا سری مارال، مارال سه محور، درسا، موتورهای دیزلی اشاره کرد. یکی از مهمترین دستاوردهای عقاب افشان در این صنعت، کسب و بومیسازی دانش طراحی و ساخت اتاق انواع اتوبوس منطبق بر استانداردهای جهانی است. نیل به این دستاوردها جز با برنامهریزی دقیق و نگاه عمیق به این صنعت و ظرفیتهای آن ممکن نبود.
شرکت عقاب افشان در سال ۱۳۹۰ شرکت عقاب افشان موفق شد با تولید بیش از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس، بیشترین سهم از بازار را با ۴۴ درصد از تولید اتوبوس در کشور به خود اختصاص دهد. این شرکت همچنین ۱۷ درصد از تولید اتوبوس اسکانیا در جهان را در سال ۲۰۱۰ میلادی به خود اختصاص داد.
اتوبوس های اسکانیا یکی از محبوب ترین و مشهور ترین برندهای اتوبوس در ناوگان حمل و نقل و مسافربری ایران هستند. اتوبوس های مسافربری انواع متنوعی دارند که هر یک از آنها دارای ویژگی های متنوعی می باشند.
این اتوبوس ها در دسته اتوبوسهای مسافربری مناسب سفرهای برون شهری محسوب میشوند که به علت امکانات و امنیت و راحتی ،
بسیار مورد توجه آژانس های گردشگری جهت اجاره اتوبوس برای تور های گردشگری و همچنین ادارات و شرکت ها برای سرویس های ایاب و ذهاب کارکنان خود استفاده میکنند.
شرکت عقاب افشان
این اتوبوس های بی نظیر، مدل های متنوعی دارند و هر یک از آنها دارا ویژگی های خاصی هستند و شرکت عقاب افشان انواع اتوبوس های اسکانیا را مونتاژ می کند. طراحی ساده و زیبایی که این اتوبوس ها دارند مدرن بودن اتوبوس ها را نشان می دهد که در تصاویر این سادگی را می توانید مشاهده کنید. طراحی کابین اتوبوس به گونه ای است که شما هیچ سر و صدای درون آن احساس نمی کنید و می توانید از سفر خود لذت ببرید.
تاریخچه اتوبوس های اسکانیا
اولین تولیدی که شرکت اسکانیا داشت مربوط به سال ۱۸۹۱ می باشد که در آن سال ها بیشتر در خط تولید واگن های راه آهن فعالیت می کرد. در سال ۱۹۲۰ تولیدات خود را به سمت اتوبوس ها و کامیون ها برد. این روند تا اوایل جنگ جهانی ادامه داشت که بعد از جنگ جهانی دوم باز هم شرکت شروع به تولید اتوبوس ها و کامیون نمود. از سه دهه پیش کامیون ها و اتوبوس های اسکانیا در ایران تولید می شود.
شرکت عقاب افشان به عنوان نماینده تولید این اتوبوس ها انواع مدلهای اتوبوس های اسکانیا را تولید می کند. این شرکت اتوبوس های برند اسکانیا را در سه نوع تولید می کند. اتوبوس اسکانیا مارال و اتوبوس اسکانیا درسا از جمله اصلی ترین مدل های تولیدی شرکت می باشد. تفاوت اتوبوس مارال و درسا در برخی از موارد موجب می شود شما بر اساس نیاز خود یکی از آنها را برای اجاره اتوبوس و یا خرید انتخاب کنید.
انواع مدل های اتوبوس اسکانیا در ایران
دو مدل از اتوبوس های اسکانیا به نام مارال و درسا در ایران محبوبیت بسیار زیادی دارند اما قبل از عرضه اتوبوس های مارال و اسکانیا درسا ، اتوبوس های کلاسیک اسکانیا در بازار وجود داشتند . ظرفیت هر یک از انواع این اتوبوس ها نسبت به مدل تولیدی آنها متفاوت می باشد. به طور کلی باید بدانید اتوبوس های vip اسکانیا در هر دو مدل این برند خلاصه می شود و شما می توانید یکی از آنها را برای سفر خود انتخاب کنید. هر یک از آنها همراه با ویژگی ها و مشخصاتی که دارند عبارت هستند از :
اتوبوس کلاسیک اسکانیا:
با خارج شدن ۱۲ لیتریهای ولوو، اسکانیا کلاسیک با یکی از پرفروشترین اتوبوسهای ایران یعنی ولوو B۹R مبارزه میکرد که هر چند قویتر بودنش برای آن برگ برندهای محسوب میشد،
اما عملکرد خوب گیربکس ولوو نیز تا حدود زیادی این برتری را کمرنگ میکرد. آتشسوزیهای سلسلهای کلاسیک که خط تولیدی آن را برای مدت زیادی خاموش کرد،
باعث شد تا شرکت عقاب افشان اقدام به بروزرسانی سریعتر سبد محصولاتش کند و در این راستا،
با افزایش تولید مارال و سپس معرفی درسا، کمکم کلاسیک را از میدان به عقب براند. ظرفیت سرنشینان در اتوبوس اسکانیا کلاسیک در کلاس جفت صندلی ۱+۲+۴۵ و تک صندلی با تعداد ۱+۲+۳۲ می باشد.
اتوبوس های اسکانیا کلاسیک، به همراه رقیب مستقیم خود یعنی ولووB۱۲TX ، آغازگر روندی جدید در سیستم حمل و نقل کشورمان بودند. این اتوبوس ها، به تجهیزات ایمنی بیشتری مجهز بودند، ظاهر بهتری داشتند، و از همه مهم تر گیربکس اتوماتیک الکتریکی داشتند که رانندگی و کنترل وسیله نقلیه را برای راننده بسیار آسان می نمود .
این مدل که دو نسل قبل اسکانیا ۴۲۱۲ محسوب می شود، در ایران با نام اسکانیا کلاسیک مونتاژ و به بازار عرضه گردید. اسکانیا کلاسیک به واسطه بهره مندی از موتور قدرتمند شش سیلندر ۴۲۰ اسب بخاری، توانست به سرعت در بین رانندگان محبوب شود و البته همچنان هم محبوب است. لازم است بدانید
حداکثر گشتاور این پیشرانه شش سیلندر ۱۲ لیتری، معادل ٢٠٠٠ نیوتن متر است که در دور پایین ١١٠٠ تا ١٣٠٠ بدست می آید.
گیربکس اسکانیا کلاسیک GR ۸۷۵ R Scania نام دارد که هشت دنده جلو ارائه می دهد
و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد. این گیربکس اتوماتیک مجهز به سیستم هشدار هوشمندی است که در مواقع وارد شدن بار بیش از حد بر کلاچ، از بروز فاجعه در مجموعه انتقال قدرت جلوگیری می کند. همچنین این اتوبوس مجهز به کروز کنترل بود که در آن زمان یک آپشن تازه و نوآورانه برای رانندگان محسوب می شد.
اسکانیا کلاسیک
از نظر رانندگان، عمده ترین نقطه ضعف اتوبوس های اسکانیا، به سیستم تعلیق پنوماتیک آنها مربوط می شود که در مواقع بحرانی،
بیش از حد بازی کرده و موجب واژگونی اتوبوس می شوند. سیستم تعلیق اسکانیا کلاسیک به صورت دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنر در هر دو محور جلو و عقب است. در سوی دیگر، مزیت عمده اتوبوس های اسکانیا نسبت به سایر رقبا، استهلاک کم و هزینه های نگهداری پایین تر است.
دوران خوش فروش اسکانیا کلاسیک با وقوع آتش سوزی های متعدد در اتوبوس های اسکانیا به پایان رسید و شرکت سازنده یعنی عقاب افشان، چندی بعد نسل بعدی این خودرو را با نام اسکانیا مارال به بازار ارائه کرد که از ظاهری بهتر، تجهیزات ایمنی و رفاهی پیشرفته تر، و استاندارد آلایندگی یورو۴ بهره می برد. لازم به ذکر است اکثر نمونه های تولیدی اسکانیا کلاسیک، در رنگ های سبز، قرمز و آبی با پس زمینه سفید در بازار حضور دارند. اگر جایی به نام اتوبوس کلاسیک برخورد کردید، منظور همان اتوبوس اسکانیا C۱۲ با تعداد ۴۴ صندلی است.
اتوبوس های تیپ ۴۲۱۲ اسکانیا کلاسیک که ۶ سیلندری است، سیستم خنک کاری مدار بسته قسمت موتور بطور کامل عایق بندی شده است تا کمترین تبادل حرارت و صدا با بیرو را داشته باشد و همچنین شیشه دوجداره نیز به همین منظور دارد، دارای سیستم تهویه مطبوع جهت آسایش بیشتر راننده و مسافران است. دو دستگاه مانیتورLED ، یک دستگاه DVD PLAYER و میکروفون برای ارتباط راننده و مسافران دما سنج و دو عدد تابلو دیجیتال می باشد.
اسکانیا مارال :
یکی از بهترین محصولات تولید شده توسط شرکت اسکانیا که در ایران تولید میشود اتوبوس اسکانیا سری مارال آن میباشد. این سری در کشور ایران توسط شرکت عقاب افشان تولید میشود و همچنین این شرکت میتواند یکی از بهترین تولید کننده های داخل باشد؛ به دلیل داشتن انواع مختلف اتوبوس های درون شهری و برون شهری شرکت عقاب افشان تصمیم بر نوسازی ماشین های حمل و نقل داخل شهری و برون شهری گرفته است. در سال ۱۳۹۶ شرکت عقاب افشان با نوشتن قرار داد میان دولت و شرکت های ذیربط سبب شده تا اتوبوس های مارال ۴۲۱۲ با تسهیلات ویژه وارد بازار های داخل شود. ظرفیت سرنشینان در اتوبوس اسکانیا مارال ۴۲۱۲ در سه کلاس استاندارد با تعداد ۱+۱+۴۴ صندلی و در کلاس تجاری با ۱+۱+۳۰ صندلی و در کلاس VIP با تعداد ۱+۱+۲۵ صندلی موجود است.
اسکانیا مارال
به دلیل داشتن سیستم سرمایش و گرمایش بسیار مناسب در داخل این اتوبوس سبب شده است تا در تمامی شرایط وضعیت هوای موجود در داخل کابین به صورت مطبوع باشد و به صورت اتومات میباشد،
داشتن دید بسیار خوب در حین رانندگی توسط راننده و همچنین داشتن آینه های برقی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. به کار گرفتن بهترین اجناس در ساخت مدل مارال به یکی از بهترین ها تبدیل شد است.
اسکانیا مارال اتوبوسی است که در اساس و از نظر فنی تفاوتی با کلاسیک ندارد
که البته چندین علت بروز مشکلات و آتشسوزیهای کلاسیک نیز در این مدل بطور كامل مرتفع گردید است. این اتوبوس در نمای ظاهری بیشترین تفاوت را با کلاسیک دارد که در عین داشتن چارچوبی شبیه به آن،
نمای بسیار زیباتر و مدرنتری را به نمایش میگذارد. عمده این تغییرات را میتوان در چهار نقطه از نظر ظاهری مشاهده کرد؛ نمای جلو و عقب، ستون اول و ستون آخر. در نمای جلو، مارال با حفظ حالت چیدمان چراغهای کلاسیک، آنها را در یک فرورفتگی مجزا و رنگ شد قرار داد است که این نحوه استفاده از چراغهای تکی در کنار هم به یک سنت در بین اتوبوسهای اسکانیا عقابافشان تبدیل شد است.
طراحی اسکانیا مارال
این نحوه طراحی باعث شد است تا از روبهرو، مارال چهره زیباتری داشته باشد و حتی مدرنتر نیز به نظر برسد.
در نمای عقبی، چراغها از روی ستون به سمت داخلتر پیشروی کردهاند و البته حالتی باریکتر و بلندتر نیز دارند. ضمن اینکه برای خروج راحتتر هوای گرم پیشرانه و کمتر بازگذاشتن درب موتور در عبور از مسیرهای سربالایی در روزهای تابستان و تهویه بهتر قسمت موتور، دو خروجی هوا نیز در بالای چراغها مشاهده میشود. این بخش در اتوبوسهای کلاسیک به صورت یک نوار خطی در بالای درب موتور است. همچنین در نمای جلو نیز، شاهد ستون دایره وار بغل درب ورودی هستیم.
این تغییر در نحوه طراحی ستون بغل درب را میتوان در دنیا برای اولین بار به اتوبوسهای مرسدس بنز تراوگو نسبت داد که بعد از آن در محصولات مسافربری مختلفی از شرکتهای گوناگون نیز مورد استفاده است. این طراحی باعث میشود تا نمای جانبی از سمت جلو، حالتی تهاجمی و مدرنتر پیدا کند. در کنار تغییر طراحی دومین ستون این اتوبوس،
آخرین ستون نیز از حالت خطی خود کمی فاصله گرفت و به صورت منحنی وار طراحی گردید که باز هم در زیباتر شدن نمای ظاهری این خودرو، نقش مثبتی را بازی میکند.
اسکانیا مارال
اما همانطور که گفتیم که تغییر چندانی از نظر فنی، دو اتوبوس مارال و کلاسیک ندارند، در داخل نیز با توجه به اینکه اتوبوس میتواند از نوع تکصندلی یا جفت صندلی باشد
که آن هم به چند حالت مختلف بسته به امکاناتش تقسیم میشود و نمیتوان آنها را ملاک تغییرات دانست، باید مهمترین تغییر را در قسمت داشبورد مارال نسبت به کلاسیک بدانیم. در این بخش داشبورد کمی مدرنتر طراحی شده و ارگونومی به نسبت بهتری نیز دارد. دنده در مدلهایی که به دنده فرمانی معروف است، به کنار فرمان و روی دسته ریتاردر منتقل شده است که این نحوه طراحی را میتوان در کشندههای اتوماتیک اسکانیا نیز دید.
اسکانیا مارال در بازار اتوبوسها از نمونه جدیدتر آن یعنی درسا پرطرفدارتر است که دلیل آن هم در شباهت بالای فنی آنها و از طرفی قیمت کمتر مارال و البته چهره نسبتا زیباتر آن گفته میشود. ولوو در حال حاضر یک محصول کارآمد در بازار ایران دارد که آن هم ولوو B۹R است
که توانسته به خوبی سهم بسیار بالایی از بازار را در دست بگیرد .دیگر رقیب این دو شرکت اروپایی را باید MAN Lion Coach بدانیم که البته تا رسیدن به این دو محصول شناخته شده، راه به نسبت زیادی در پیش دارد.
اسکانیا مارال ۴۲۱۲ و اسکانیا مارال ۴۲۱۴
اتوبوس های مارال در دو مدل در ایران تولید شد است که عبارتند از اسکانیا مارال ۴۲۱۲ و اسکانیا مارال ۴۲۱۴ که در ادامه به معرفی مشخصات هر دو مدل آن می پردازیم.
مارال ۴۲۱۲ : اتوبوسهای مارال ۴۲۱۲، اتوبوسهایی با کیفیت متوسط هستند و اغلب برای مسافتهای کوتاه مناسب میباشند. اما با این حال ویژگیهای مهمی دارند که آنها را به استانداردهای امنیتی بسیار نزدیک میکند. ترمزهای ضد قفل به همراه ترمزهای الکترونیک، سامانه کنترل لغزشی و کنترل پایداری از ویژگیهای بارز اتوبوسهای مارال ۴۲۱۲ میباشد. این نوع اتوبوس در هر دو مدل اتوبوسهای تشریفاتی (وی آی پی) و معمولی هست. از دلایل موفقیت این اتوبوس ها میتوان از سختار مطابق با استاندارد و سقف یکپارچه سیستم تهویه مطبوع برای رفاه بیشتر راننده ومسافران دودستگاه مانیتور LCD و DVD PLAYER و دستگاه مانیتور تاشو در اتاق استراحت،
تابلو دیجیتال اعلام مسیر، سیستم ایمنی برای درب ها، قهوه جوش و یخچال شیشه های دوجداره تمام سکوریت جانبی و عقب، هشدار برای حریق و … اشاره کرد.
مارال LX ۴۲۱۴ : سه محوره بودن و بیشتر بودن طول این مدل نسبت به مدل قبلی، تنها تفاوت این دو مدل اتوبوس است. به همین دلایل، ظرفیت مارال LX ۴۲۱۴ نسبت به مارال ۴۲۱۲ بیشتر بوده و میتواند مسافران بیشتری را به صورت همزمان حمل کند. اتوبوسهای تشریفاتی (وی آی پی) و معمولی از مدلهای موجود از این نوع اتوبوس است. این اتوبوس با دارا بودن سیستم تهویه مطبوع و همچنین سیستم صوتی و تصویری دو دستگاه مانیتور LCD
یک عدد تابلوی دیجیتالی برای اعلام مسیر در جلو سیستم اعلام حریق و شیشه های عقب و جلو دوجداره و سکوریت یک عدد تابلو خطر دیجیتالی در عقب و یخچال و قهوه جوش سیستم نور مخفی برای سقف و پله ها ی ورودی و خروجی رفاه بیشتر را برای مسافران و راننده فراهم آورده است.
اسکانیا درسا :
یکی از بهترین اتوبوس های اسکانیا که برای مسافت های طولانی شرکت عقاب افشان آن را تولید می کند اتوبوس درسا می باشد. بهترین اتوبوس بین شهری مدل درسا را شما می توانید برای سفرهای خود اجاره کنید. در واقع مشخصات فنی اتوبوس درسا موجب شد است از آن به عنوان بهترین اتوبوس بین شهری نام ببرند.
این نوع اتوبوس ها موتور ۴۰۰ و ۴۱۰ اسب دارند که تنها به صورت وی آی پی آنها را تولید می کنند. تعداد سرنیشانان اتوبوس ۲۵ نفر می باشد. اتاق و عایق بندی اتوبوس از بهترین و به روزترین سیستم پشتیبانی می کند. امکانات و تجهیزاتی که این اتوبوس ها دارند نسبت به مارال بیشتر است. شما می توانید رنگ بندی های متنوع اتوبوس را در بازار مشاهده کنید. برای سفرهای تیمی مانند اردوی دانش آموزی، اردوی تیم فوتبال و …. می توانید این اتوبوس ها را اجاره کنید. اجاره اتوبوس اسکانیا نسبت به مدل مارال هزینه بیشتری دارد.
اتوبوس VIP اسکانیا:
شاید مهم ترین تفاوت اتوبوس های وی آی پی اسکانیا در نوع چیدمان صندلی ها باشد . در اتوبوس های VIP تعداد صندلی ها کمتر از مدل های دیگر است که باعث راحتی بیشتر مسافران در طی سفر میشود . همچنین صندلی های اتوبوس های VIP مدل تخت خوابشو هستند و در سفرهای شبانه میتوانند باعث راحتی بیشتر سفر گردند. به صورت کلی ، مهم ترین تفاوت اتوبوس های VIP داشتن ۲۵ صندلی میباشد که باعث میشود فضای راحت تری برای مسافرین ایجاد گردد .
تفاوت های مارال و درسا :
تاکنون به خوبی با مدل های اسکانیا آشنا شدیم و شما در مورد مدل مارال و درسا اطلاعات لازم را به دست آوردید. اگر شما می خواهید با تعداد نفرات زیادی به سفر بروید باید بدانید که مدل مارال گزینه مناسبی برای اجاره می باشد. در صورتی که تعداد نفرات تان کمتر است و می خواهید اتوبوس وی آی پی اجاره کنید بهتر است نمونه درسا را اجاره کنید. هر دوی اتوبوس ها از نظر فنی کیفیت عالی دارند و از نظر تعداد سرنشین و تجهیزات درونی با یکدیگر متفاوت می باشند.
تفاوت اتوبوس های درسا و مارال
داخل اتوبوس اسکانیا ، نسبت مدل اتوبوس ، تک صندلی ، جفت صندلی یا VIP بودن آن متفاوت است . بسیاری از افرادی که متقاضی خرید اتوبوس اسکانیا و یا کرایه دربستی اتوبوس اسکانیا هستند و یا حتی قصد سفر با اتوبوس را دارند ، علاقمندند عکس های داخل اتوبوس اسکانیا را مشاهده کنند
تا بتوانند از راحتی و امکانات داخل مدلهای مختلف اتوبوس های اسکانیا اطمینان حاصل کنند. در ادامه تصاویری از داخل اتوبوس اسکانیا و کابین اتوبوس های اسکانیا را میتوانید مشاهده فرمایید