اتوبوس بنز ۳۰۲ خاطره انگیزترین اتوبوس بنز در ایران
اتوبوس بنز ۳۰۲ جزو اولین اتوبوس هایست که وارد ناوگان اتوبوس رانی ایران شده که در ابتدا از آن برای استفاده داخل شهری و برون شهری و سرویس های مدارس و … استفاده می شد اتوبوس ۳۰۲ بنز یادآور دوران کودکی، نوجوانی یا جوانی بسیاری از ایرانیان است. این خودرو در زمانی به بازار ارائه شد که رقیبی در بازار ایران اقدام به عرضه اتوبوس نمیکرد به همین دلیل به صورت گسترده در سیستم حمل و نقل ایران بهکار گرفته شد.
بنز ۳۰۲ تا اوایل دهه هفتاد خورشیدی روی خط تولید قرار داشت و همانند بسیاری دیگر از محصولات داخلی تحت فیسلیفت قرار گرفت. ۵ اتاق مختلف برمبنای شاسی و قوای فنی اتوبوس بنز ۳۰۲ در بازار عرضه شدند که معروفترین آنها اتوبوسهای ایران پیما هستند و به فیس کادیلاکی در بازار شهرت دارند.که با آمدن اتوبوس های جدید کم کم این اتوبوس ها به دلیل عدم راحتی از مسافرت های برون شهری حذف شد .
جدیدا یک دستگاه اتوبوس 302 مونتاژی توسط ایران ناسیونال از طریق eBay در بخارست رومانی به فروش گذاشته شده است. این نمونه نادر بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ بطور دقیق بازسازی شده و در وضعیت ایده آلی است.
به منظور حفظ اصالت این اتوبوس، در روی درپوش محفظه موتور لوگوی قدیمی ایران خودرو یا همان ایران ناسیونال سابق نصب است.
در داخل اتاق همانند نمونه های اصلی از اجزا و تزئینات چوبی در برخی قسمت ها استفاده شد، دسته دنده و نشان دهنده های پشت فرمان نیز از طراحی کاملا کلاسیکی برخوردار بوده و عینا مشابه مدل های تولیدی توسط مرسدس بنز هستند.
مشخصات اتوبوس ۳۰۲
اتوبوس ۳۰۲ تولید بنز دارای مشخصات خوبی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد :
موتور OM355 6 سیلندر خطی دیزلی مرسدس یکی از «سگ جان»ترین موتورها بود بهگونهای که حتی حالا که اکثر این اتوبوسها از رده خارج شد اند اما از موتورشان بهعنوان موتور آب یا موتور ژنراتور استفاده میشود. این موتور 11.58 لیتری یارای تولید 240 اسببخار و 820 نیوتنمتر گشتاور را داشت و به گیرباکس دندهدستی متصل است .
کلاس ظرفیتی این اتوبوس ۱+۱+۴۵ (استاندارد) است که در اوایل دهه هفتاد تا اواخر دهه ۸۰ همچنان از آن استفاده می شد
و جز اتوبوس هایی بود که به علت قدرت موتور و ظرفیت بالا و کمک فنر نرم بسیار محبوب بود .
مشخصات اتوبوس ۴۵۷
اتوبوس 457 C بنز یکی از اتوبوس های قدیمی ایران می باشد که بین سال های 81 تا 87 وارد ایران شد و توسط شرکت ایران خودرو دیزل مونتاژ و عرضه شد که تقریبا با ورود اتوبوس های مارال عقاب افشان امروزه تعداد خیلی کمتری در ناواگان اتوبوس رانی ایران استفاده می شود امروز همراه ما با بررسی اتوبوس آلمانی C457 باشید .
اتوبوس C 457 یکی از اتوبوس های محبوب دهه هشتاد در سه مدل : SC و O و C در کلاس ظرفیتی 40 نفره و با طول 6 متر و امکانات رفاهی متوسط عرضه شد.
این اتوبوس بنز دارای مشخصات فنی متوسطی است البته در اوایل دهه هشتاد همین مشخصات اتوبوس رده بالا محسوب می شد .
مشخصات فنی اتوبوس ۴۵۷
موتور و انتقال قدرت اتوبوس بنز ۴۵۷
اتوبوس بنز C457 دارای موتور 6 سیلندری خطی با آلایندگی یورو 2 که دارای قدرت 354 اسب بخار با گشتاور 1600 نیوتن متر با گیربکس تک صفحه ای با 1+6 دنده می باشد.
سیستم تعلیق بنز C457
تعلیق اتوبوس بنز C457 از نوع بادی بوده و در محور جلو از دو خمره ای به همراه چهار عددکمک فنر تلسکوپی هیدرولیک و در محور عقب از چهار خمره ای به همراه چهار عددکمک فنر تلسکوپی هیدرولیک استفاده شده است.
سیستم برق اتوبوس ۴۵۷
برق اتوبوس شرکت ایران خودرو دیزل دو عدد باتری ۱۲ ولت ۲۰۰ آمپر ساعت بوده و قدرت دینام ۲۴ ولت ۷۰ الی ۱۴۰ آمپر می باشد.
دیگر تجهیزات و امکانات اتوبوس بنز C457
امکانات اتوبوس C457 می توان به کولر ، سیستم صوتی تصویری ، کپسول آتش نشانی ، هواکش سقفی ، پوشش کف pvc ، آینه های داخلی و خارجی مجهز به گرمکن ، جک ، شلنگ ، درجه باد ، جعبه کمک های اولیه ، جلیقه شبرنگ ، مثلث احتیاط ، آفتاب گیر جلو برقی و پردهای جانبی اشاره کرد.
تفاوت مدل های C و O اتوبوس بنز
در ابتدای دهه هشتاد این سه مدل در کنار ولوو و اسکانیا ، نفس تازه ای به ناوگان حمل و نقل ایران وارد کردند و ناوگان حمل و نقل قدیمی که شامل اتوبوس ۳۰۲ بنز ، ایکاروس 260 و اتوبوس ولوو B10 رانیران که هم در داخل شهر و هم بین شهری از آن استفاده می شد را منسوخ کرده و مدل هایی مانند اتوبوس C 457 ، اسکانیا مارال و ولوو B9 برای ناوگان عمومی حمل و نقل برون شهری استفاده شد .
مدل O457 برای ناوگان حمل و نقل شهری مورد استفاده قرار گرفت که امروز موتور و بدنه آن تقویت و به روز شده است تا کارآیی و کیفیت آن افزایش یابد و اتوبوس ۴۵۷ جدید نامیده می شود.
احتمالا شما هم برای یک بار هم که باشد سوار این اتوبوس ۴۵۷ شد اید ، امیدواریم که در ناوگان عمومی ایران از اتوبوس های جدید و در خور شان ملت ایران استفاده کنند . و شما بیشتر این اتوبوس ۴۵۷ هارو به رنگ های مختلف به عنوان خط واحد دیده اید .
ناوگان اتوبوسهای شهری و ترانزیت در کشورمان پر از اتوبوسهای قدیمی و جدید و برندهای مختلف است. دراینبین خریدوفروش اتوبوسهای بنز به علت سابقه طولانی این شرکت با کشورمان بسیار رایجتر از سایر برندها نظیر ولوو یا اسکانیاست. تقریباً ۱۲ سری از اتوبوسهای بنز (O و C) در کشورمان مشغول به فعالیت هستند و اکثر اتوبوسهای شهری نیز از همان سری O هستند. این اتوبوسهای در سریهای O355، O357 و O457 و O500 هستند و اکثرشان عمر بسیار زیادی دارند.
برای مثال خریدوفروش اتوبوسهای بنز O355 به دلیل قدرت ۲۹۹ اسب بخاری آنها اولین انتخاب سازمان اتوبوسرانی است. اکثر رانندگانی که خودشان نیز این مدل از اتوبوس بنز را بخرند به نسبت سایرین ارجحتر خواهند بود.
خرید اتوبوس
خرید اتوبوس بنز مدل O355 و بعدازآن ۴۵۷، اسکلتی یکپارچه را به همراه دارد که به حداقل سیستم امنیتی و ترمز پنوماتیک کاسهای مجهز شد است. بااینکه این سیستم ترمز بهمراتب ضعیفتر از نسلهای جدید است اما امنیت ماکزیمم مسافران را در پی دارد. ظرفیت مسافران این اتوبوسها ۴۶ نفر است
اما برخی از رانندگان بهصورت غیرمجاز فاصله صندلی این اتوبوسها را کمتر میکنند تا صندلیهای بیشتری را در آن جای بدهند. البته این موضوع به هنگام فروش این اتوبوس بنز دردسرساز خواهد بود و رانندگان مجبورند صندلیهایشان را به حالت قبلی برگردانند. البته باوجود مینیمم امکانات رفاهی، این اتوبوس درصد آلایندگی پایینی نسبت به مدلهای قدیمیتر دارد استفاده از آن بسیار منطقیتر است. اکثر صندلیهای مسافران در اتوبوسهای سری O از جنس پلی آمید است که برای مسافتهای کوتاه بینشهری مناسب هستند
اما برای اتوبوسهایی که خارج شهر فعالیت میکنند اصلاً مناسب نیستند. این موضوع با شکایت بسیاری از مسافرین همراه بود و خریدوفروش اتوبوسهای بنز را مختل کرده بود. جریان نیز تا جایی ادامه پیدا کرد که تمامی صندلیها با پوششهای ابری برای نشیمنگاه و تکیهگاه مجهز شدند تا کیفیت مطلوبتری را به همراه داشته باشند.
اتوبوسهای داخل شهری C457
دسته بعدی اتوبوسهای داخل شهری سری C457 هستند که بهمراتب حداقل ۱۰ پله از سری O جلوترند. قیمت این اتوبوسهای بنز بهمراتب بالاتر از سایرین است و ازنظر امکانات رفاهی نیز مناسبتر است. سیستمهای تهویه این سری بهمراتب قویتر از سری O است و در گرمای تابستان و سرمای زمستان بهراحتی کار میکند. از همین رو این اتوبوسها برای مسافتها طولانیتر و بین استانی می تا مسافران کمترین میزان خستگی را حس کنند.
صندلیهای این سری اتوبوس همگی قابل تنظیم هستند و تهویه مناسب برای آنها میباشند. امکانات رفاهی نظیر سیستم صوتی و تصویری برای کلیه مسافران نیز از آپشنهای سفارشی این اتوبوسها هستند این تنها بخشی از ویژگیهای آنهاست. سیستم تهویه راننده و شاگرد با خرید این اتوبوس بنز مجزا خواهند بود. صندلی راننده در ۳ بعد مختلف قابل تنظیم خواهد بود. البته ویژگیهایی مانند قهوهجوش، یخچال و آپشنهای اضافه کابین راننده معمولاً سفارشی هستند به قیمت اتوبوس بنز C457 میافزایند.
همانطور که گفتیم خرید اتوبوس و فروش اتوبوسهای بنز از رونق بسیاری در ایران برخوردارند. کیفیت این اتوبوسها بالاست و طول عمرشان نیز استهلاک کمتری به دنبال دارد. البته اتوبوسهای قدیمی بسیاری در اتوبوسرانی وجود دارند که خیلی زود باید تعدیلشده و با اتوبوسها جدیدتر جایگزین شوند. برخی از آنها هم با تعمیرات و لوازمیدکی قابلاستفاده خواهند بود اما رفع این مشکل یک بار برای همیشه بهترین گزینه است. خرید اتوبوسهای بنز سری C و O هماکنون بهترین گزینهی موجود بر روی میز است و هر چه مدل بیشتر باشد کیفیت حملونقل بیشتر میشود. البته اضافه شدن اتوبوسهای جدید اصلاً بد نیست و همیشه از آن استقبال میشود. بااینحال بنز همیشه یار همیشگی اتوبوسرانی داخل کشور بوده است.