یکی از بهترین محصولات تولید شده توسط شرکت اسکانیا که در ایران تولید میشود اتوبوس اسکانیا سری مارال آن میباشد این سری در کشور ایران توسط شرکت عقاب افشان تولید میشود و همچنین این شرکت میتواند یکی ازبهترین تولید کننده های داخل باشد به دلیل داشتن انواع مختلف اتوبوس های درون شهری و برون شهری شرکت عقاب افشان تصمیم بر نوسازی ماشین های حمل و نقل داخل شهری و برون شهری گرفته است. در سال 1396 شرکت عقاب افشان با نوشتن قرار داد میان دولت و شرکت های ذیل ربط سبب شده تا اتوبوس های مارال 4212 با تسهیلات ویژه وارد بازار های داخل شود.
به دلیل داشتن سیستم سرمایش و گرمایش بسیار مناسب در داخل این اتوبوس سبب شده است تا در تمامی شرایط وضعیت هوای موجود در داخل کابین به صورت مطبوع باشد و به صورت اتومات میباشد ، داشتن دید بسیار خوب در حین رانندگی توسط راننده و همچنین داشتن آینه های برقی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. به کار گرفتن بهترین اجناس در ساخت مدل مارال به یکی از بهترین ها تبدیل شده است.
- نام محصول اتوبوس اسکانیا مارال
- استاندارد آلایندگی Euro 4
- قدرت موتور 400/1900
- گشتاور 2100/1300
- سیستم ترمز ESP / AEB / ABS / EBS
- سایز رینگ –
- سایز لاستیک 315/80R22.5
توضیحات تکمیلی
- مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی
- تاخوگراف
- کروزکنترل
- اینترکولر ، توربوشارژ
- خنک کننده روغن گیربکس
- دنده دستی و اتومات
- صندلی راننده به صورت پنوماتیک
- عایق بندی شده در مقابل نفوذ انواع صدای موتور و خارج از کابین
- دارای صندلی های استاندارد 44 نفره ، صندلی های تجاری 30 نفره ، صندلی های وی آی پی 25 نفره
- شیشه های دو جداره
- یخچال ، قهوه جوش
- آینه های برقی
- کابین استراحت راننده
اتوبوس اسكانيا مارال
یکی از بهترین محصولات تولید شده توسط شرکت اسکانیا که در ایران تولید میشود اتوبوس اسکانیا سری مارال آن میباشد. این سری در کشور ایران توسط شرکت عقاب افشان تولید میشود و همچنین این شرکت میتواند یکی از بهترین تولید کننده های داخل باشد؛ به دلیل داشتن انواع مختلف اتوبوس های درون شهری و برون شهری شرکت عقاب افشان تصمیم بر نوسازی ماشین های حمل و نقل داخل شهری و برون شهری گرفته است. در سال ۱۳۹۶ شرکت عقاب افشان با نوشتن قرار داد میان دولت و شرکت های ذیربط سبب شده تا اتوبوس های مارال ۴۲۱۲ با تسهیلات ویژه وارد بازار های داخل شود. ظرفیت سرنشینان در اتوبوس اسکانیا مارال ۴۲۱۲ در سه کلاس استاندارد با تعداد ۱+۱+۴۴ صندلی و در کلاس تجاری با ۱+۱+۳۰ صندلی و در کلاس VIP با تعداد ۱+۱+۲۵ صندلی موجود است.
به دلیل داشتن سیستم سرمایش و گرمایش بسیار مناسب در داخل این اتوبوس سبب شده است تا در تمامی شرایط وضعیت هوای موجود در داخل کابین به صورت مطبوع باشد و به صورت اتومات میباشد، داشتن دید بسیار خوب در حین رانندگی توسط راننده و همچنین داشتن آینه های برقی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. به کار گرفتن بهترین اجناس در ساخت مدل مارال به یکی از بهترین ها تبدیل شده است.
اسکانیا مارال اتوبوسی است که در اساس و از نظر فنی تفاوتی با کلاسیک ندارد که البته چندین علت بروز مشکلات و آتشسوزیهای کلاسیک نیز در این مدل بطور كامل مرتفع شده است. این اتوبوس در نمای ظاهری بیشترین تفاوت را با کلاسیک دارد که در عین داشتن چارچوبی شبیه به آن، نمای بسیار زیباتر و مدرنتری را به نمایش میگذارد. عمده این تغییرات را میتوان در چهار نقطه از نظر ظاهری مشاهده کرد؛ نمای جلو و عقب، ستون اول و ستون آخر. در نمای جلو، مارال با حفظ حالت چیدمان چراغهای کلاسیک، آنها را در یک فرورفتگی مجزا و رنگ شده قرار داده است که این نحوه استفاده از چراغهای تکی در کنار هم به یک سنت در بین اتوبوسهای اسکانیا عقابافشان تبدیل شده است. این نحوه طراحی باعث شده است تا از روبهرو، مارال چهره زیباتری داشته باشد و حتی مدرنتر نیز به نظر برسد. در نمای عقبی، چراغها از روی ستون به سمت داخلتر پیشروی کردهاند و البته حالتی باریکتر و بلندتر نیز دارند. ضمن اینکه برای خروج راحتتر هوای گرم پیشرانه و کمتر بازگذاشتن درب موتور در عبور از مسیرهای سربالایی در روزهای تابستان و تهویه بهتر قسمت موتور، دو خروجی هوا نیز در بالای چراغها دیده میشود. این بخش در اتوبوسهای کلاسیک به صورت یک نوار خطی در بالای درب موتور است. همچنین در نمای جلو نیز، شاهد ستون دایره وار بغل درب ورودی هستیم. این تغییر در نحوه طراحی ستون بغل درب را میتوان در دنیا برای اولین بار به اتوبوسهای مرسدس بنز تراوگو نسبت داد که بعد از آن در محصولات مسافربری مختلفی از شرکتهای گوناگون نیز به کار گرفته شده است. این طراحی باعث میشود تا نمای جانبی از سمت جلو، حالتی تهاجمی و مدرنتر پیدا کند. در کنار تغییر طراحی دومین ستون این اتوبوس، آخرین ستون نیز از حالت خطی خود کمی فاصله گرفته و به صورت منحنی وار طراحی شده است که باز هم در زیباتر شدن نمای ظاهری این خودرو، نقش مثبتی را بازی میکند. اما همانطور که گفتیم که تغییر چندانی از نظر فنی، دو اتوبوس مارال و کلاسیک ندارند، در داخل نیز با توجه به اینکه اتوبوس میتواند از نوع تکصندلی یا جفت صندلی باشد که آن هم به چند حالت مختلف بسته به امکاناتش تقسیم میشود و نمیتوان آنها را ملاک تغییرات دانست، باید مهمترین تغییر را در قسمت داشبورد مارال نسبت به کلاسیک بدانیم. در این بخش داشبورد کمی مدرنتر طراحی شده و ارگونومی به نسبت بهتری نیز دارد. دنده در مدلهایی که به دنده فرمانی معروف است، به کنار فرمان و روی دسته ریتاردر منتقل شده است که این نحوه طراحی را میتوان در کشندههای اتوماتیک اسکانیا نیز دید.
اسکانیا مارال در بازار اتوبوسها از نمونه جدیدتر آن یعنی درسا پرطرفدارتر است که دلیل آن هم در شباهت بالای فنی آنها و از طرفی قیمت کمتر مارال و البته چهره نسبتا زیباتر آن گفته میشود. ولوو در حال حاضر یک محصول کارآمد در بازار ایران دارد که آن هم ولوو B۹R است که توانسته به خوبی سهم بسیار بالایی از بازار را در دست بگیرد .دیگر رقیب این دو شرکت اروپایی را باید MAN Lion Coach بدانیم که البته تا رسیدن به این دو محصول شناخته شده، راه به نسبت زیادی در پیش دارد.
اتوبوس های مارال در دو مدل در ایران تولید شده است که عبارتند از اسکانیا مارال ۴۲۱۲ و اسکانیا مارال ۴۲۱۴ که در ادامه به معرفی مشخصات هر دو مدل آن می پردازیم.
مارال ۴۲۱۲ : اتوبوسهای مارال ۴۲۱۲، اتوبوسهایی با کیفیت متوسط هستند و اغلب برای مسافتهای کوتاه مناسب میباشند. اما با این حال ویژگیهای مهمی دارند که آنها را به استانداردهای امنیتی بسیار نزدیک میکند. ترمزهای ضد قفل به همراه ترمزهای الکترونیک، سامانه کنترل لغزشی و کنترل پایداری از ویژگیهای بارز اتوبوسهای مارال ۴۲۱۲ میباشد. این نوع اتوبوس در هر دو مدل اتوبوسهای تشریفاتی (وی آی پی) و معمولی ساخته شده است. از دلایل موفقیت این اتوبوس ها میتوان از سختار مطابق با استاندارد و سقف یکپارچه سیستم تهویه مطبوع برای رفاه بیشتر راننده ومسافران دودستگاه مانیتور LCD و DVD PLAYER و دستگاه مانیتور تاشو در اتاق استراحت، تابلو دیجیتال اعلام مسیر، سیستم ایمنی برای درب ها، قهوه جوش و یخچال شیشه های دوجداره تمام سکوریت جانبی و عقب، هشدار برای حریق و … اشاره کرد.
مارال LX ۴۲۱۴ : سه محوره بودن و بیشتر بودن طول این مدل نسبت به مدل قبلی، تنها تفاوت این دو مدل اتوبوس است. به همین دلایل، ظرفیت مارال LX ۴۲۱۴ نسبت به مارال ۴۲۱۲ بیشتر بوده و میتواند مسافران بیشتری را به صورت همزمان حمل کند. اتوبوسهای تشریفاتی (وی آی پی) و معمولی از مدلهای موجود از این نوع اتوبوس است. این اتوبوس با دارا بودن سیستم تهویه مطبوع و همچنین سیستم صوتی و تصویری دو دستگاه مانیتور LCD یک عدد تابلوی دیجیتالی برای اعلام مسیر در جلو سیستم اعلام حریق و شیشه های عقب و جلو دوجداره و سکوریت یک عدد تابلو خطر دیجیتالی در عقب و یخچال و قهوه جوش سیستم نور مخفی برای سقف و پله ها ی ورودی و خروجی رفاه بیشتر را برای مسافران و راننده فراهم آورده است.
نکته جالب درباره این سری از اتوبوسهای تولیدی عقاب افشان این است که دارای تنوع رنگی زیادی هستند و حتی در اوایل سال 93 اتوبوسهای سه رنگ رو هم تولید میکردند که واقعاً زیبا و دلنشین بودند. از مارال سریهای سه محور نیز به تعداد کم موجود است.
مشخصات فنی
موتور K410IB4×2NB که موتور سیزده لیتری و یا در اصل 12.7 لیتری شش سیلندر اسکانیا است میتواند 2150 نیوتنمتر گشتاور و 410 اسب بخار قدرت را تولید کند و مجهز به اینترکولر و سوپرشارژر نیز میباشد. استاندارد آلایندگی این موتور یورو 4 است که مجهز به اس سی ار و دی پی اف است و همین طور سیستم سوخترسانی این موتور ایکس پی ای است. گیربکس نصب شده روی این اتوبوس GR875R Scania است که هشت دنده به جلو دارد. این گیربکس مجهز به سیستم تعویض دنده هوشمند اپتی کروز با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک است و همچنین مجهز به خنککننده روغن گیربکس و کلاچ اتوماتیک ای سی ا ( بدون نیاز به کلاچ) است.سیستم تعلیق در محور جلو دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمرهای باد) و دو عدد کمک فنر است. سیستم تعلیق در محور عقب چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمرهای باد) و چهار عدد کمک فنر است و قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده وجود دارد. البته جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از 30 کیلومتر در ساعت بيشتر شود ارتفاع، اتوبوس از سطح جاده به حالت عادی برمیگردد.
سیستم های ایمنی و ترمز برای چرخهای جلو و عقب (دارای مخزن باد جداگانه) EBS سیستم ترمز الکتــرونیک، ABS، ترمز موتور (ترمز اگزوز)، سیستم ضد لغزش TCS، ESP سيستم الكترونيكی پايداری حركت (برای بهبود حفظ تعادل خودرو در شرايط مختلف جاده)، AEB سیستم ترمز اضطراری پیشرفته است.
سیستم ایمنی برای دربهای بادی نیز وجود دارد که دربها در صورت قرار گرفتن مسافر بین آنها به صورت اتوماتیک باز میشوند. دربهای بادی در گذر از سرعت 5 کیلومتر بر ساعت به طور خودکار بسته میشوند.
ظرفیت و وزنهای مجاز بر محور جلو 7 و محور عقب 2 هزار کیلوگرم و وزن کلی مجاز این اتوبوس با بار 19 هزار کیلوگرم است. این اتوبوس VIP است یعنی 25+1+1 و وزن کلی خالی اتوبوس بدون مسافر و بار نزدیک 12 هزارکیلوگرم است. ظرفیت مخزن سوخت هفتصد لیتر و مخزن ادبلو 45 لیتر است.
امکانات و تجهیزات
برای افزایش رفاه حال مسافران و راننده در مناطق گرمسیر و سردسیر، این اتوبوس به سیستم پیشرفته سرمایش و گرمایش مجهز است. این سیستم از کولر پرقدرت با دو ظرفیت سرمایش 39 و 44 کیلووات بهره میبرد که در حال حاضر از موفقترین سامانههای سرمایش در دنیاست. سیستم سرمایش مخصوص راننده Frontbox با ظرفیت سرمایش 7 کیلووات، محیطی مطلوب را برای راننده ایجاد میكند.
کابین استراحت راننده نیز به سیستم سرمایـش مخصوص با ظرفیت سرمایش 7/3 کیلووات مجهز است.
سیستم گرمایش این اتوبوس شامل بخاری سقفی، کنوکتور، بخاری مخصوص راننده و کابین خواب و همچنین بخاری درجا است. سیستم پخش صوتی و تصویری دو دستگاه مانیتور LCD برای سالن مسافر و کابین استراحت راننده با همراه آمپلیفایر مجهز به میکروفون برای ارتباط با مسافران داخل و بلندگوی خارجی در نظر گرفته شده است.
اعلام حرکت به مسافران خارج از اتوبوس، تابلوی دیجیتال در داخل و بیرون اتوبوس، مانیتور رنگی با قابلیت دو ورودی برای دوربین دنده عقب و دوربین بالای رکاب عقب به منظور کنترل محدوده درب، رکاب و عقب اتوبوس توسط راننده با اولویت دنده عقب است.
امکانات و تجهیزات ویژه و استاندارد
این اتوبوس مجهز به سیستمهای کروز کنترل و کروز کنترل تطبیقی، سیستم مدار خروج از خط، سیستم عیبیابی و سیستم قطع موتور و برق اضطراری است. همچنین چراغهای روشنایی در روز DRL، یخچال و قهوهجوش، سيستم الكترونيكی ضد سرقت، صندلی مسافری Esteban/Brusa، سپر جلو به صورت بازشو برای دسترسی راحتتر به بکسلبند، شیشههای جانبی و عقب خم دو جداره، دو عدد آینه کناری برقی و قابل تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن، کابین استراحت راننده مجهز به کولر، بخاری، آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتی و تصویری است.
شیشه بالابر برقی برای راننده، چراغ پلهای ورودی و خروجی دو حالته، آفتابگیر برقی برای شیشه جلو، ریموت کنترل، سیستم اعلام حریق در محفظه موتور، و قابلیت سفارش نصب سرویس بهداشتی روی این اتوبوس نصب شده است.